wróć
  • do "lekcje domowe"
  • do strony głównej


  • skomentuj
  • napisz do nas
  • Ciekawe gry i zabawy (często zapomniane)



    Odkurzamy stare gry i zabawy! Poniżej przedstawiamy te, które - naszym zdaniem - warte są uwagi i polecenia dzieciom, a w ostatnim czasie zostały niestety nieco zapomniane.

    Stopniowo będziemy rozszerzać naszą listę. Czekamy na Państwa listy i propozycje!



    1. Sznurek (zabawa znana w Europie, Ameryce, Afryce i Australii) o długości około 1 metra, zawiązany gładko lub zaszyty w pętlę. Można z niego tworzyć tysiące różnych wzorów na palcach przy pomocy obu rąk (patrz obok - zdjęcie okładki książki: DuMont Taschenbücher, Nr 93, Das Hexenspiel, Joost Elffers, Michael Schuyt).
    Książkę można zamówić na stronie http://www.amazon.de

    2. Gry rachunkowe: abakusy (liczydła) w wielu odmianach (np. indiańskie taplana). Tego typu materiały i inne typowe pomoce naukowe Montessori, czyli matematyczne gry logiczne można m.in. zamówić u producenta:
              Martin Plackner
              Alkersdorf 21
              A-4880 St. Georgen/A
              tel. 0043 - 7667 / 8662
              fax 0043 - 7667 / 86629

    3. Japońskie origami | http://www.origami.art.pl

    4. Skakanie w gumę i klasy, skakanie na skakance

    5. Teatr z własnoręcznie zrobionych lalek (np. tekturowych postaci teatru cieni, pacynek z piłeczek ping-pongowych itp.)

    6. Kostka Rubika | http://kostkarubika.pl/ | http://kostkarubika.toplista.pl

    7. Gra w statki

    8. Szachy

    9. Warcaby

    10. Bingo

    11. Scrabble | http://www.ptf.org.pl/

    12. Bierki

    13. Puzzle

    14. Domino

    15. Gry w karty - poleca p. Janusz | tutaj >>>


    Do inspiracji:
  • „Zabawy naszych pradziadów przypomina Jerzy Dąbrowski”, wyd. Alfa, Warszawa 1994




  • Opracowanie: Natalia Dueholm, Katarzyna Meyer



  • skocz do góry




  • Gry w karty


    Napisał do nas p. Janusz, który poleca następujące gry:

    1. W uczeniu maluchów dodawania pomaga gra w szpaczki - mogą grać 2, 3 lub 4 osoby. Rozdający wykłada 4 karty odkryte na stół i po 4 rozdaje graczom. Gracze zbierają karty ze stołu. Króla zabiera się królem, a damę damą. (20kB)As pełni funkcję jedynki, "2" dwójki, "3" trójki itd. Karta wyłożona na stół wraz z inną kartą (kartami) ze stołu musi dać 11. Walet zabiera wszystkie blotki, chyba że na stole leży walet. Wtedy tylko waleta. Jeśli na stole nie ma żadnej karty lub gdy nie można nic zebrać ze stołu, gracz wykłada jedną kartę na stół. Jak wszystkim karty się skończą rozdajemy ponownie po 4 (ale na stół już nie kładziemy). Po grze liczy się punkty: 2 dostaje się za największą ilość kart, 1 za najwięcej trefli, 1 za "10" karo, 1 za "2" pik. Gra się do 11 punktów.

    2. W ćwiczeniu pamięci pomaga gra w g.... (nazwa niecenzuralna, ale prawdziwa). Gra się najlepiej w 4 osoby. Rozdaje się po równo karty graczom (ilość kart w talii w zasadzie dowolna). Gra polega na zbieraniu kart czwórkami (4 asy, 4 króle itd). Rozdający żąda od jednego z graczy konkretną kartę (np. Damę Pik). Gracz proszony, jeśli ją posiada, musi ją oddać. Jeśli nie posiada, mówi "g...." i prawo żądania przechodzi na niego. Gracz, który skompletował czwórkę odkłada ją. Wygrywa ten, który skompletuje najwięcej czwórek. Nazwę można oczywiście zmienić na "A figę" itp. Podczas gry można żądać także kartę, którą się samemu posiada i wyciągać wnioski z zachowania innych graczy, starać się nie dać poznać samemu, czy się jakąś kartę posiada.

    Dziękujemy i czekamy na kolejne propozycje!





  • skocz do góry